Kernvisie methode

Intake

Heeft u interesse in een coachingstraject, dan kunt u contact opnemen via info@turn2learn.nl of 06 – 316 435 23. Wilt u liever dat ik contact met u opneem, klik dan op de button hieronder en laat uw gegevens achter. Ik neem dan zo spoedig mogelijk contact op.

Aan de intake zijn geen kosten verbonden.

Leren moet leuk zijn!

Dat is wat veel ouders hun kinderen voor houden. Helaas geldt dit niet voor elk kind. Vaak denken ouders en leerkrachten: “Het zit er wel in maar het komt er niet uit.” Wat is hier toch aan de hand?

Hoe hard je kind ook oefent en zijn/haar best doet, de resultaten zijn er niet naar. Allereerst zeer frustrerend voor het kind (ik kan het niet, ik ben dom), maar ook voor de ouders en de leerkracht(en) die er alles aan doen om de leerstof wel eigen te laten maken bij deze kinderen.

Deze kinderen zouden eigenlijk op een “andere” manier de leerstof uitgelegd moeten krijgen. Maar wat is dan deze “andere” manier. De Kernvisie methode biedt uitkomst.

Herken je deze voorbeelden bij je kind/leerling?

  • Automatiseren is een probleem
  • Meerdere opdrachten tegelijk lukt niet
  • Het lijkt alsof ze niet luisteren maar dromen
  • Wiebelig, snel afgeleid en gevoelig
  • Hebben dikwijls een slecht handschrift
  • Leggen de lat hoog
  • Kunnen slecht tegen kritiek
  • Creatief
  • Houden van muziek, toneel, kunst
  • Ontwikkelen dikwijls faalangst en andere angsten zoals bang in het donker

Dit zijn een aantal voorbeelden die typerend zijn voor kinderen met een rechtsgeoriënteerde leerstijl. De Kernvisie methode gaat er van uit dat met name rechtsgeoriënteerde kinderen in staat zijn woorden, cijfers en gedachtes uit het hoofd te verwijderen en er andere voor in de plaats te zetten. Juist rechtsgeoriënteerde kinderen hebben het talent om dit op een goede manier uit te voeren.

Het doel van coaching met de Kernvisie methode is om het kind op een natuurlijke manier vanuit zijn/haar eigen persoonlijke kracht te laten leren. En het resultaat hiervan is dat het kind weer plezier krijgt in leren wat natuurlijk zijn weerslag heeft op de motivatie van het kind.

Rechterhersenhelft
Wim Bouman is de grondlegger van de Kernvisie methode. Hij heeft na uitgebreid onderzoek geconstateerd dat deze kinderen één ding gemeen hebben: zij hebben een voorkeur om met hun rechterhersenhelft te denken. Dit betekent dat zij visueel en kinesthetisch (gevoelsmatig) zijn ingesteld.

Visueel ingesteld
Deze groep kinderen denkt in beelden en niet in woorden. Daarnaast associëren zij heel sterk met wat zij visueel en gevoelsmatig waarnemen, waardoor worden zij nog al eens als ‘afwezig’ of ‘afgeleid’ worden betiteld. Ons onderwijs is ingericht voor kinderen met een voorkeur om met hun linkerhersenhelft te denken. Zij zijn juist rationeel en auditief ingesteld. Je kunt eenvoudigweg spreken van verschillende leerstijlen:

Rechtsgeoriënteerde kinderen automatiseren niet zoals school hen dat leert. School zegt, dat als je iets maar vaak genoeg herhaalt, het vanzelf in je lange termijngeheugen komt.Door de verschillende gedachtestromen en associaties wordt bij deze kinderen dit automatiseringsproces verstoord.

Sociaal-emotionele problemen, gedragsproblemen en AD(H)D
Kinderen met leerproblemen hebben vaak last van belemmerende overtuigingen (‘Ik ben dom’ of ‘Ik kan het toch niet’) en ontwikkelen zo een negatief zelfbeeld. Ze kunnen last hebben van concentratieproblemen en geen rust kunnen vinden. Ook faalangst, slecht slapen, bedplassen, bang in het donker en niet naar school willen of durven kunnen veroorzaakt worden door leerproblemen.

Coaching met resultaat
Veel van deze problemen verdwijnen tijdens de coaching sessies waarbij de Kernvisie methode wordt ingezet om met leerproblemen aan de slag te gaan. Het kind ontdekt dat het een heleboel meer kan dan het zelf – en vaak ook zijn omgeving – dacht. De inspanningen die het kind doet leveren snel resultaten op, waardoor het kind zich sterker gaat voelen. Daarnaast voorziet de Kernvisie methode in een benadering waarbij ook sociaal-emotionele problemen en gedragsproblemen aangepakt kunnen worden. Het kind is in staat het probleem visueel te maken en kan het daardoor zelf veranderen